Consument vs tech: een nieuwe ontwikkeling

Er is altijd een balans tussen de vraag van consument en het aanbod vanuit technologie. Af en toe vinden er ontwikkelingen plaats die een verandering in die balans veroorzaakt. Vandaag hebben we er ook weer één voor je. Welke verandering dit is, en welke gevolgen dit heeft, lees je dus hieronder.

De consument loopt vooruit op technologie

Het begon allemaal zonder internet. Toen hadden we als consument ook nog geen grote wensen. De komst van het web toonde ons dat de technologie ver voor lag op de onze vraag. Wel vonden we het een fijne toevoeging aan ons leven, dat online gebeuren. Naarmate web groeide, mobiel onze behoeftes veranderden, web 2.0 het delen en uitwisselen van informatie mogelijk maakte, social media de wereld overnam enzovoorts, is er een verandering opgetreden in de balans tussen vraag en aanbod. Technologie houdt de consument niet meer bij. Nu we weten wat er mogelijk is, gaat onze vraag vele malen verder dan het aanbod. Het ‘huis van de toekomst’ zoals Microsoft deze hieronder schetst, wilden we al jaren geleden in ons dagelijks leven. Wat nou onderdak? Wi-Fi is onze nieuwe basisbehoefte!



Gelukkig probeert technologie ons bij te houden. Zoals op 28 oktober 2014, waarop het Worldwide Web Consortium HTML5 eindelijk als officiële webstandaard heeft uitgeroepen. Dit zal nog niet zo zeer de verandering van de eeuw zijn, maar het heeft wel degelijk positieve gevolgen! Waarom dit dan zo speciaal is en welke gevolgen dit zijn, leggen we graag even uit.

HTML5 voor dummies

HTML5 is niet nieuw. Het bestaat al enige tijd, en het maakt ook al een tijdje onze dagelijkse levens een stukje gemakkelijker. Zo kunnen we op een veel mooiere manier video content integreren in onze websites, kunnen we online live video chats houden en draggen & droppen we er op los tussen programma’s met onze bestanden. En dat websites weten waar we geografisch te vinden zijn is al helemaal fijn! Aanbiedingen in de buurt, vacatures in de regio, routebeschrijvingen naar je adres en automatisch de content getoond krijgen gebaseerd op je locatie.

Dit en nog veel meer is er mogelijk met HTML5. Kortom: HTML5 maakt contact met de buitenwereld en interactiviteit online weer een stuk fijner. Trouwens: HTML5 is een codetaal [modelling language: bouwtaal] waarmee websites gebouwd worden, ook niet onbelangrijk om te weten.

HTML5 als webstandaard, so what?

Een website bezoek je via een browser, dat moge bekend zijn. Browsers moeten de veranderende codetaal te allen tijde ondersteunen. HTML5 nu dus ook. Als je je als browser nu niet aan HTML5 aanpast, ben je toch wel een beetje een loser. Dit laatste geldt ook voor webbouwers, en dus ook de opdrachtgevers van die webbouwers. Wij zijn van mening dat je de consument minimaal in zijn behoeften dient te voorzien, en het liefst daarin te overtreffen. Alleen zo word je een voorloper. HTML5 is nu een vuistregel geworden, en niet iets nieuws en onbekends meer.

Nog veel leuker
Doordat de acceptatie van HTML5 in browsers nu een versneld proces zullen doormaken, zullen bouwers op hun beurt weer sneller ontwikkelingen gaan maken, waarin ze constant de grenzen van mogelijkheden op gaan zoeken. Daardoor zullen browsers weer aan moeten passen en ga zo maar door. Acceptatie van alle ontwikkelingen komen dus in een stroomversnelling. Daar worden wij van Outpost11 heel blij van, want we kunnen niet wachten tot ‘the next big thing’! Verwacht maar snel een aantal mooie ontwikkelingen, waarbij je als consument weer wat meer wordt voorzien in je vraag.

Over browsers gesproken
Update je browser, anders komen we er nooit. Gebruik bijvoorbeeld Google Chrome, of download op z’n minst de nieuwste versie van je huidige browser.

Mobiele eenheid

Mobiel is natuurlijk ook onlosmakelijk aan ons welzijn verbonden. Ook op mobiel gebied maken we interessante ontwikkelingen mee. Door de vele voordelen van HTML5 wordt het ontwikkelen van apps nog interessanter: de voor- en nadelen van Native [dus specifiek voor elk systeem (Android, iOS, Windows)] versus Hybride apps middels HTML5 zullen in de toekomst niet meer heel duidelijk één winnaar aangeven.

Met ‘Application Cache’ bijvoorbeeld, waardoor je hybride app of mobiele website met behulp van HTML5 blijft werken als je onverhoopt zonder internet komt te zitten.

Uiteindelijk gaat het allemaal over vernieuwing en de boodschap die we willen overbrengen is: ga mee! Blijf boven water surfen op de golf anders ga je kopje onder. Mocht je meer willen weten over hoe Outpost11 je helpt te blijven surfen op die golf, bel of mail ons dan!