Facebook. Zakelijk?

Het sociale landschap is de laatste jaren enorm veranderd. We zijn overspoeld met allerlei sociale initiatieven. Iedereen heeft inmiddels wel een account op FacebookLinkedIn of Twitter. Maar hoe waardevol zijn die diensten eigenlijk voor je eigen merk? In deze serie kijken we naar een aantal van de sterke sociale merken op het internet en bekijken hun waarde op vier verschillende vlakken. Communicatie met je klant, Brand exposure, Traffic generator en SEO.

Na Twitter nemen we nu Facebook onder loep.

Communicatie met je klant
Perfect voor het activeren van mensen die je merk op prijs stellen, mening en opinie willen geven en deel willen nemen aan acties en competities. Executie is belangrijk. Facebook scoort hier een: Goed.

Brand exposure
Facebook biedt zeer goede mogelijkheden om je merk middels een speciale pagina te branden. Als je daarnaast gebruikt maakt van de mogelijkheden van het ad-platform, kan dit eenjump start voor je merk zijn. Voor optimale resultaten is een Facebook-expert een goede investering. Ook hier scoort Facebook een: Goed.

Traffic generator
Dankzij de 'Share'-buttons van tegenwoordig kan Facebook zeker bijdragen aan traffic naar je site. Maar zie het meer als ondersteunend en niet als prime goal. Op de uitzondering daar gelaten zul je nooit hele grote aantallen mensen gaan verplaatsten. Daarom scoort Facebook hier een: Gemiddeld.

SEO
Weinig tot geen toegevoegde waarde voor je website los van het feit dat Blogs het op kunnen pikken en je links 'reposten'. Het is de tijd niet waard puur vanuit een SEO oogpunt . Facebook scoort voor SEO dan ook een: Slecht.

Conclusie
Facebook is een echt 'engage tool'. Het kan je merk levendig in de markt zetten. Probeer het ook zoveel mogelijk op die manier te gebruiken. Dat je wat extra mensen op je website krijgt is mooi meegenomen. Kort gezegd. Een Facebook pagina mag eigenlijk niet ontbreken. Wat voor merk je ook hebt!

Volgende keer: Flickr

Je kunt ons natuurlijk ook mailen: