Retail: van fysiek naar online

Een groei van 700 procent in de online retailmarkt? Dit kan leiden tot een marktgroei tot ca. 40 miljard tot 2013. Dit is een recente voorspelling van een toonaangevend onderzoeksbureau.

Dat we steeds meer online kopen is een feit. Het aantal consumenten dat een aankoop deed met een smartphone is tussen 2010 en 2012 zelfs met 193 procent gestegen. Daarnaast zijn de mogelijkheden van het elektronisch betalen groeiende en maken logistieke innovaties het online winkelen nu nog eenvoudiger.

Om hier als winkelier maximaal van te kunnen profiteren, moeten zij alert zijn op de volgende twee factoren: een sterk online verkoopkanaal en de kwaliteit van de fysieke winkel. De nieuwste websitefunctionaliteiten, gebruiksvriendelijkheid, klantenservice, aantrekkelijke en altijd actuele ‘content’, online betaalmogelijkheden en snelle, foutloze logistiek zijn minimale vereisten. Daarnaast dient de locatie en de functionaliteit van de winkel aan te sluiten bij het online aanbod, zoals bijvoorbeeld het toevoegen van een afhaalpunt voor de online gekochte producten.

Als gevolg van deze marktgroei komt de winstgevendheid van fysieke winkels onder druk te liggen en dit zal naar verwachting leiden tot meer leegstand. Het wordt tijd voor winkeliers een deel van hun assortiment naar het internet te verplaatsen.

Ben je toe aan een vernieuwing van je huidige webshop? Of begin je net met een online verkoopkanaal? Outpost11 kan je faciliteren met een hoogwaardige webshop die aan alle eisen voldoet. Neem voor vrijblijvend advies contact met ons op! 

Bron: Roland Berger Strategy Consultants